Apabila azan dilaungkan, kita sebagai umat Islam dianjurkan untuk meninggalkan segala aktiviti yang sedang dilakukan dan menjawab azan sebagai tanda penghormatan.
Daripada Abi Sa’id al-Khudri, Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا سَمِعْتُمُ النِّدَاءَ، فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ المُؤَذِّن
Maksudnya: “Apabila kalian mendengar azan, maka ucapkanlah seperti yang diucapkan oleh muazzin.” [Riwayat al-Bukhari (576)]
Berkenaan persoalan di atas, terdapat dalil syarak dari hadis Nabi SAW yang menuntut kita untuk berselawat ke atas baginda setelah azan selesai dilaungkan. Hadis tersebut menyebut:
Daripada Abdillah bin ‘Amr bin ‘Asr RA, sesungguhnya beliau mendengar Nabi SAW bersabda:
إِذَا سَمِعْتُمُ الْمُؤَذِّنَ، فَقُولُوا مِثْلَ مَا يَقُولُ ثُمَّ صَلُّوا عَلَيَّ، فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى الله عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا، ثُمَّ سَلُوا اللهَ لِيَ الْوَسِيلَةَ، فَإِنَّهَا مَنْزِلَةٌ فِي الْجَنَّةِ، لَا تَنْبَغِي إِلَّا لِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللهِ، وَأَرْجُو أَنْ أَكُونَ أَنَا هُوَ، فَمَنْ سَأَلَ لِي الْوَسِيلَةَ حَلَّتْ لَهُ الشَّفَاعَةُ
Maksudnya: “Apabila kamu mendengar muazzin, ucapkanlah seperti yang diucapkan oleh muazzin. Kemudian berselawatlah ke atasku, kerana barangsiapa yang berselawat kepadaku dengan satu selawat, Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh kali. Selepas itu, mohonlah kepada Allah untukku wasilah, iaitu satu kedudukan di dalam Syurga yang tidak layak bagi sesiapa kecuali seorang daripada hamba-hamba Allah, dan aku berharap akulah orang tersebut. Maka barangsiapa yang memohonkan untukku wasilah, dia berhak mendapat syafaat.” [Riwayat Muslim (384)]
Menurut Imam al-Nawawi, hadis ini menunjukkan sunat untuk berselawat ke atas Nabi SAW selepas menjawab azan. Disunatkan juga untuk berdoa atau memohon wasilah bagi Nabi SAW. Selain itu, disunatkan juga untuk menjawab setiap perkataan muazzin sebaik sahaja ia diucapkan tanpa menunggu lama. [Lihat: al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, 87/4]
Penutup
Kesimpulannya, berselawat kepada Nabi SAW adalah satu tuntutan yang sunat sebagaimana dinyatakan oleh Imam al-Nawawi di atas. Semoga penjelasan ini memberi kefahaman agar kita dapat mengamalkannya dalam kehidupan harian, yang seterusnya melayakkan kita menerima syafaat Nabi SAW di hari Akhirat kelak. Amin.