Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Pengenalan Tentang Mandi Safar
Mandi Safar adalah satu amalan turun temurun masyarakat Melayu di mana diadakan temasya mandi-manda yang dilakukan pada hari Rabu terakhir dalam bulan Safar dengan tujuan menolak bala. Pada pagi tersebut, orang ramai mandi di pantai atau sekurang-kurangnya minum air yang telah direndam dengan kertas safar atau papan kecil yang ditulis kalimat suci. Air ini dikenali sebagai air safar.
Hadis Berkaitan Safar
Berdasarkan soalan dan penjelasan ringkas mengenai mandi Safar, ada dakwaan bahawa amalan mandi safar disebut di dalam hadis Nabi SAW. Hadis yang sering dikaitkan dengan amalan ini berbunyi:
“Tidak ada penularan penyakit (dengan sendirinya), tidak ada thiyarah (sempena baik atau buruk), tidak ada kesialan (malang) kerana burung, dan tidak ada kesialan (bala bencana) pada bulan Safar.”
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ahmad)
Individu yang menghantar keratan terjemahan hadis ini mendakwa bahawa inilah dalil pengharusan mandi safar yang bertujuan menolak bala dan sial.
Penjelasan Mengenai Hadis
Setelah diteliti, lafaz hadis tersebut ada asal-usulnya. Lafaz tersebut berbunyi daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak ada penyebaran penyakit, tidak ada kepercayaan bahawa haiwan memberi manfaat dan mudarat, tidak ada kesialan dalam bulan Safar dan tidak ada juga kepercayaan datangnya malapetaka disebabkan burung hantu.”
(Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ahmad)
Dalam lafaz lain disebut:
“Tidak ada penyebaran penyakit secara tabi’i, tidak ada kesialan dalam bulan Safar bahkan tidak ada Ghul (syaitan yang boleh menyerupai dalam pelbagai bentuk untuk menyesatkan manusia).”
(Riwayat Muslim, Ibnu Hibban, Ahmad)
Hadis ini diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat melalui jalur sanad yang berbeza antaranya:
- Abu Hurairah
- Ibnu ‘Abbas
- Jabir Bin ‘Abdullah
- Ibnu Mas’ud
Maksud Safar (صفر)
Menurut Ibnu Manzur (w.711 H), صَفَرَ bermaksud penyakit dalam perut yang menyebabkan orang yang mengalaminya kuning mukanya. Perkataan ini juga membawa maksud ular yang suka mematuk. Ianya juga membawa maksud lapar. (Rujuk Lisan al-Arab, 8/250).
Safar juga adalah bulan kedua dalam kalendar Hijrah selepas bulan Muharam. Untuk memahami satu perkataan dalam hadis, selain merujuk makna dari segi bahasa, perlu juga merujuk pandangan para ulama yang muktabar.
Pandangan Ulama Mengenai Hadis
- Ibnu Hajar al-Asqalani: Safar adalah penyakit dalam perut yang lebih merebak dari penyakit kulit. Nabi menyebut tentang tiadanya safar untuk menolak kepercayaan karut ini. (Rujuk Fath al-bari Syarh Sahih al-Bukhari, 3/285).
- Imam al-Nawawi: Safar ada dua tafsiran; bulan yang diharamkan berperang atau binatang dalam perut. Kedua-duanya adalah kepercayaan karut yang ditolak oleh Nabi. (Rujuk al-Minhaj Syarh Sohih Muslim, 13/379).
- Imam al-Qurtubi: Safar adalah bulan yang diharamkan berperang atau ulat dalam perut. Kedua-dua tafsiran ini adalah kepercayaan karut. (Rujuk al-Mufhim li ma asykala min talkhis kitabi Muslim, 5/622).
- Imam Abdul Rauf al-Munawi: Nabi menafikan kepercayaan yang mengatakan bahawa bulan Safar adalah bulan musibah. (Rujuk Faid al-Qadir syarh al-Jami’ al-Saghir, 6/433).
- Imam Badruddin al-‘Aini: Safar adalah ular dalam perut atau bulan yang diharamkan berperang. Kedua-duanya adalah kepercayaan yang ditolak oleh Islam. (Rujuk ‘Umdah al-Qari Syarh Sohih al-Bukhari, 21/247).
- Al-Qadhi Iyadh: Safar adalah bulan yang diharamkan berperang atau penyakit yang boleh berjangkit. Kedua-duanya adalah kepercayaan karut. (Rujuk Kitab al-Mu’lim syarh Sohih Muslim, 7/71).
Kesimpulan
Hadis ini tidak menunjukkan adanya keharusan melakukan amalan mandi safar. Nabi SAW menafikan kepercayaan karut berkaitan bulan Safar, sama ada ia bulan yang diharamkan berperang atau ada penyakit dalam perut yang lebih berjangkit. Justeru, amalan mandi safar dengan niat menolak bala adalah tidak berasas dalam Islam.
Penutup
Safar yang dimaksudkan dalam hadis adalah kepercayaan karut yang dianuti oleh masyarakat Arab Jahiliyyah yang dilarang oleh Nabi SAW untuk mempercayainya. Oleh itu, disarankan agar umat Islam menolak bala dengan doa, seperti yang diajarkan oleh Nabi SAW.
“Lindungi dan jauhkanlah aku dari kejahatan yang telah Engkau tetapkan.”
(Riwayat al-Nasaie, Abu Daud, al-Baihaqi, Ibnu Hibban, Ahmad)
Dengan ini, jelaslah bahawa amalan mandi safar bukanlah sesuatu yang digalakkan dalam Islam dan tiada nas yang sahih mengesahkan amalan ini.
https://muftiwp.gov.my/en/artikel/irsyad-al-hadith/699-irsyad-al-hadith-siri-ke-210-amalan-mandi-safar