Hukum Memakai Topi Santa Claus dan Simbol Krismas

Pemakaian topi Santa Claus, perhiasan, atau pakaian lain yang berkaitan dengan Hari Krismas, termasuk meletakkan pokok Krismas, adalah tidak dibenarkan. Ini kerana tindakan sedemikian boleh dianggap sebagai bentuk pengiktirafan terhadap perayaan tersebut. Bagi jemputan ke majlis yang berkaitan, kehadiran hanya dibenarkan setakat yang perlu, seperti jamuan makan, dan tujuan kehadiran adalah untuk menjaga hubungan baik tanpa mengiktiraf kepercayaan atau perayaan mereka.

 

Penjelasan Hukum

 

Umat Kristian menyambut Hari Krismas pada 25 Disember untuk memperingati kelahiran Nabi Isa (Jesus) menurut kepercayaan mereka. Walaupun perbezaan tarikh sambutan wujud antara Kristian Ortodoks dan Katolik, simbol seperti topi Santa Claus dan pokok Krismas telah menjadi lambang utama perayaan ini.

 

Firman Allah dalam Al-Quran menyebut kepelbagaian bangsa dan agama sebagai cara untuk saling mengenali:

 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

 

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).” (Surah Al-Hujurat: 13)

 

Namun, hubungan kemanusiaan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengiktiraf akidah atau ritual agama lain. Prinsip ini ditegaskan dalam firman Allah:

 

لَكُمْ دِيْنُكُمْ وَلِيَ دِيْنِ

 

“Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku.” (Surah Al-Kafirun: 6)

 

Sejarah Simbol Hari Krismas

 

Topi Santa Claus

 

Ia sinonim dengan figura Santa Claus yang dipercayai berasal dari Saint Nicholas, seorang tokoh Kristian terkenal yang suka memberi hadiah. Gambaran Santa Claus dalam pakaian merah dengan topi muncul pada tahun 1881 melalui lukisan Thomas Nast.

 

Pokok Krismas

 

Pokok cemara malar hijau (evergreen fir tree) digunakan dalam perayaan musim sejuk sebelum munculnya agama Kristian, seperti perayaan Saturnalia di Rom dan penyembahan Tuhan Ra di Mesir Purba. Pada abad ke-16, tradisi menghias pokok ini diambil oleh Kristian, menjadikannya simbol utama perayaan mereka.
Simbol-simbol ini melambangkan nilai-nilai dan kepercayaan agama Kristian, seperti konsep Triniti melalui bentuk segi tiga pokok Krismas.

 

Hukum Meniru Simbol Agama Lain

 

Rasulullah ﷺ bersabda:

 

“Sesiapa yang menyerupai satu kaum, maka dia termasuk dari kalangan mereka.” (Riwayat Abu Daud, no. 4031)

 

Sheikh Muhammad Abdurrahman Al-Mubarakfuri menjelaskan, meniru pakaian atau simbol agama lain membawa maksud pengiktirafan terhadap agama tersebut.

 

Tambahan pula, ayat Al-Quran:

 

وَٱلَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ ٱلزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا۟ بِٱللَّغْوِ مَرُّوا۟ كِرَامًۭا

 

“Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.” (Surah Al-Furqan: 72)

 

Menurut tafsir Ibn Abbas, ayat ini turut merujuk kepada larangan menghadiri atau melibatkan diri dalam perayaan orang bukan Islam.

 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan 2005 menetapkan:

 

Dilarang menggunakan simbol agama lain seperti salib, pokok Krismas, atau lilin.
Tidak dibenarkan menyanyikan lagu bercirikan agama, memakai pakaian seperti Santa Claus, atau mengadakan perhiasan seperti loceng gereja.

 

Kesimpulan

 

Pemakaian topi Santa Claus atau simbol berkaitan Hari Krismas adalah dilarang kerana menyerupai lambang agama lain. Kehadiran dalam majlis perayaan hanya dibenarkan setakat menjaga hubungan sosial, bukan untuk mengiktiraf akidah mereka.

Bagi isu ucapan “Merry Christmas,” pandangan lanjut telah dihuraikan dalam artikel Tahkik Al-Masail Siri ke-7.

 

Semoga Allah memelihara keimanan kita. Wallahu’alam.

 

Nota Hujung

[1] Lihat pautan https://www.history.com/topics/christmas/history-of-christmas

 

[2] Surah Al-Hujurat : 13

 

[3] Al-Maraghi, Ahmad Bin Mustafa, Tafsir Al-Maraghi, Maktabah Al-Babi Al-Halabi Wa Awladihi, Mesir, j.26 h.141.

 

[4] Surah Al-Kafirun : 6

 

[5] https://www.nationalgeographic.com/news/2018/12/131219-santa-claus-origin-history-christmas-facts-st-nicholas/

 

[6] Joseph J Walsh, Were They Wise Man or Kings : The Book Of Christmas questions, h.7-8. Lihat juga https://www.history.com/topics/christmas/santa-claus

 

[7] Lihat https://www.history.com/topics/christmas/history-of-christmas-trees

 

[8] Lihat https://www.abc.net.au/news/2016-12-19/the-history-of-the-christmas-tree/8106078.

 

[9] Riwayat Abu Daud no 4031

 

[10] Riwayat Al-Tirmizi no 2695

 

[11] Al-Mubarakfuri, Muhammad Abdurrahman, Tuhfah Al-Ahwazi Syarh Jami’ Al-Tirmizi, Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah, Beirut, j.7 h.392.

 

[12] Al-Ansari,Zakariya Bin Muhammad, Asna Al-Matalib Fi Syarh Raudh Al-Talib,Dar Al-Kitab Al-Islami, j.4 h.119.

 

[13] Ibn Hajar Al-Haitami, Ahmad Bin Muhammad Bin Ali, Tuhfah Al-Muhtaj Fi Syarh Al-Minhaj,j. 3 h.38

 

[14] Surah Al-Furqan : 72

 

[15] Al-Qurtubi, Muhammad Bin Ahmad Bin Abu Bakar, Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, Dar Al-Kutub Al-Misriyyah, Mesir,j.13 h.79

 

[16] Kompilasi pandangan hukum Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia h.13-14

 

[17] Lihat pautan https://muftiwp.gov.my/artikel/tahqiq-al-masail/2919-tahqiq-masail-7-hukum-mengucapkan-merry-christmas-kepada-mereka-yang-beragama-kristian#_ftnref7

 

Share this article :
Facebook
WhatsApp
Telegram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *